|
Regulamin Rady Rodziców Publicznego Gimnazjum im. Armii Krajowej w Lubiążu
Rada Rodziców współdziała z nauczycielami i rodzicami, w celu jednolitego oddziaływania na dzieci i młodzież przez rodzinę i szkołę w procesie nauczania, opieki i wychowania. Współdziałanie rodziców i nauczycieli powinno sprzyjać podnoszeniu kultury pedagogicznej i prawidłowemu realizowaniu funkcji wychowawczej przez rodzinę, która dzięki naturalnej więzi uczuciowej najwcześniej kształtuje postawy dziecka, jego system wartości i przekonań, ambicje i dążenia oraz daje pierwszą wiedzę o życiu i świecie. Udział rodziców w życiu szkoły powinien przyczynić się do ciągłego podnoszenia poziomu nauczania, rozwiązywania problemów wychowawczych i zaspokajania potrzeb opiekuńczych dzieci i młodzieży – do angażowania środowiska społecznego w udzieleniu wydatnej pomocy szkole.
I. Postanowienia ogólne
§1. Regulamin określa cele, zadania i organizacje Rady Rodziców.
II. Cele i zadania Rady Rodziców
§2. Rada Rodziców jest organizacją wewnątrzszkolną mającą na celu:
- Zapewnienie współpracy rodziców ze szkołą w doskonaleniu organizacji nauczania oraz pracy wychowawczej w szkole i środowisku.
- Przedstawienie nauczycielom, władzom szkolnym i oświatowym opinii rodziców (opiekunów) we wszystkich istotnych sprawach.
- Współdziałanie z dyrektorem szkoły i radą pedagogiczną w zaznajamianiu ogółu rodziców uczniów z programem wychowania i opieki, organizacją nauczania oraz wynikającymi z nich zadaniami dla szkoły i rodziców.
- Upowszechnienie wśród rodziców – przy współpracy z organizacjami oświatowymi i społecznymi – wiedzy o wychowaniu i funkcjach opiekuńczo – wychowawczych rodziny.
- Pozyskiwanie rodziców do czynnego udziału w realizacji programu nauczania, wychowania i opieki oraz udzielnie pomocy materialnej w tym zakresie.
§3. Podstawowe zadania wynikające z celów określonych w § 2 ust. 1-5 regulaminu. Do zadań tych należy:
- Współudział w realizacji zadań ogólnoszkolnych, a w szczególności:
- organizowanie rodziców i środowiska społecznego do realizacji programu pracy szkoły, - popularyzowanie wiedzy o wychowaniu w placówkach oświatowych i w rodzinie, - dokonywanie wspólnie z samorządem mieszkańców i z organizacjami społecznymi analizy wychowawczych i oświatowych potrzeb środowiska, - pomoc dyrektorowi i radzie pedagogicznej w opracowywaniu programu rozwoju szkoły, - organizowanie prac społecznie użytecznych rodziców i środowiska społecznego na rzecz szkoły, - uczestniczenie w planowaniu wydatków szkoły oraz podejmowanie prac służących zwiększeniu funduszy szkolnych, - organizowanie wymiany doświadczeń wychowawczych między rodzicami.
- Współpraca z dyrektorem szkoły, nauczycielami w podnoszeniu poziomu nauczania, a w szczególności:
- pomoc w wypracowaniu jak najlepszej organizacji nauczania, - zapoznawanie ogółu rodziców z programem, organizacją i warunkami realizacji procesu nauczania, - współdziałanie z dyrektorem szkoły i środowiskiem społecznym dla zapewnienia pełnej realizacji obowiązku szkolnego przez wszystkich uczniów, - dokonywanie, wspólnie z wychowawcami klas oraz z innymi nauczycielami, analizy i ocen zainteresowań i postaw uczniów, - współudział w organizowaniu zajęć wyrównawczych dla uczniów mających trudności w nauce lub zaległości w opanowaniu materiału programowego, - udzielanie pomocy w organizowaniu pracy uczniowskich kół i zespołów zainteresowań oraz otoczenie opieką uczniów szczególnie zdolnych, - organizowanie udziału rodziców mających odpowiednie przygotowanie, na wniosek nauczyciela, w realizacji wybranych tematów przewidzianych programem nauczania, - współdziałanie z zakładem zakładami pracy, w prowadzeniu orientacji szklonej i zawodowej wśród uczniów oraz zapoznawanie rodziców z czynnikami wyboru przez młodzież zawodu i kierunku dalszego kształcenia, - wzbogacanie wyposażenia szkoły w pomoce naukowe.
- Współpraca w rozszerzaniu i pogłębianiu oddziaływań wychowawczych szkoły i rodziny, a w szczególności:
- dokonywanie oceny sytuacji wychowawczej w środowisku pozaszkolnym, - informowanie rodziców o organizacji czasu wolnego uczniów po zajęciach lekcyjnych, na terenie szkoły, środowiska zamieszkania i w placówkach wychowania pozaszkolnego, - współudział w organizowaniu zajęć pozalekcyjnych rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów, - udzielenie pomocy wychowawczej i materialnej samorządowi szkolnemu oraz organizacją społecznym, sportowym, turystycznym zrzeszającym uczniów szkoły, - branie udziału w organizowaniu działalności kulturalnej, artystycznej, turystycznej i sportowej uczniów, - organizowanie wspólnie z nauczycielami, instytucjami współdziałającymi ze szkołą prac społecznie użytecznych uczniów, - organizowanie udziału członków Rady Rodziców na wniosek wychowawców, w omawianiu istotnych problemów wychowawczych w czasie godzin do dyspozycji wychowawców klas, - zapobieganie zjawiskom niedostosowania społecznego wśród uczniów poprzez zapewnienie pomocy rodzinom niewydolnym w spełnianiu obowiązków opiekuńczych i wychowawczych, - rozwijanie, przy pomocy nauczycieli i innych specjalistów, poradnictwa wychowawczego dla rodziców, - wzbogacenie ceremoniału i zwyczajów szkolnych zgodnie z tradycją środowiska i regionu, - udzielanie szkole pomocy materialnej na rzecz rozwoju pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą.
- Współudział w realizacji zadań opiekuńczych szkoły, a w szczególności:
- udział w dokonywaniu analizy potrzeb uczniów w zakresie opieki i wypracowanie programu ich zaspokajania, - pomaganie szkole w organizowaniu uczniom wypoczynku w czasie ferii szkolnych i w dniach wolnych od zajęć, - udział w działalności szkoły na rzecz ochrony zdrowia, podnoszenia poziomu higieny, utrzymania ładu i porządku, - udzielenie pomocy w prowadzeniu świetlic i półinternatów oraz organizacji żywienia i dożywiania uczniów, - pomoc w organizacji dowożenia do szkoły i zapewnienie im opieki przed i po lekcjach, - współudział w przyznawaniu uczniom stypendiów i innych form pomocy materialnej, - współudział w szerzeniu oświaty sanitarnej wśród rodziców.
III. Skład i struktura Rady Rodziców
§4.
- Podstawowe ogniwo stanowi rada klasowa rodziców, w skład której wchodzi od 3 do 5 osób, w tym wychowawca klasy.
- Rada klasowa rodziców wybierana jest przez ogólne zebranie rodziców uczniów danej klasy.
- Wychowawca klasy wchodzi z urzędu w skład rady klasowej rodziców.
- Ogólne zebranie rodziców uczniów danej klasy wybiera spośród członków rady klasowej jej przewodniczącego oraz jednego lub dwóch delegatów do Rady Rodziców.
§5.
- Rada Rodziców składa się z przewodniczących i delegatów rad klasowych rodziców. W skład wchodzi dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego członek Rady Pedagogicznej.
- W skład mogą wchodzić ponadto inne osoby.
§6.
- Działalnością kieruje przewodniczący wspólnie z wiceprzewodniczącymi (w liczbie od 1 do 3), sekretarzem oraz skarbnikiem.
- Osoby wymienione w § 6 ust.1 wybierane są do pełnienia swych funkcji, na pierwszym posiedzeniu.
§7.
- Rada Rodziców wyłania ze swego składu prezydium.
- W skład prezydium wchodzą z urzędu: przewodniczący, wiceprzewodniczący, sekretarz, skarbnik, dyrektor lub upoważniony przez niego członek Rady Pedagogicznej oraz wszyscy przewodniczący klasowych rad rodziców.
- Do prezydium mogą zostać wybrani przewodniczący stałych komisji oraz inne osoby spośród członków Rady Rodziców.
§8.
- Rada Rodziców posiada komisję rewizyjną w liczbie od 3 do 7 członków.
- Przewodniczącego i członków komisji rewizyjnej wybiera się na pierwszym posiedzeniu.
§9.
- Można utworzyć stałe komisje problemowe: pracy wychowawczej, sportu i turystki, kultury, socjalno-bytową, opieki, żywienia oraz finansów i gospodarki. W uzasadnionych przypadkach mogą być tworzone inne stałe komisje.
- Mogą być powoływane komisje dla wykonania zadań doraźnych.
- W ramach komisji mogą działać wszyscy rodzice uczniów danej szkoły oraz członkowie innych organizacji.
- W ramach wszystkich komisji problemowych mogą działać wszyscy nauczyciele i pracownicy szkoły.
- Członków stałych i doraźnych komisji oraz ich przewodniczących powołuje prezydium.
§10.
Członkowie Rady Rodziców (Komitetu Rodzicielskiego) pełnią swoje funkcje społecznie.
IV. Organizacja pracy i zadania poszczególnych ogniw.
§11.
Zadaniem rady klasowej rodziców jest przede wszystkim realizacja celów regulaminowych na terenie danej klasy, a w szczególności:
- dostosowanie zadań zawartych w § 3 do konkretnych potrzeb klasy wyrażanych przez rodziców, uczniów i nauczycieli,
- współpracowanie ze wszystkimi rodzicami i włączenie ich do realizacji swego planu pracy,
- współdziałanie z przewodniczącym i prezydium w celu realizacji zadań o charakterze ogólnoszkolnym,
- zwoływanie, z własnej inicjatywy lub na wniosek wychowawcy klasy, zebrań rodziców w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku,
- opracowanie planów działalności rady klasowej na dany rok szkolny wraz z planem finansowym,
- składanie sprawozdań ze swej działalności przed rodzicami uczniów klasy.
§12.
Zadaniem przewodniczącego jest kierowanie całokształtem prac, a w szczególności:
- dostosowanie do konkretnych potrzeb szkoły zadań zawartych w § 3,
- opracowanie projektu planu działalności wraz z planem na dany rok szkolny z uwzględnieniem zamierzeń rad klasowych oraz zadań wynikających z planu dydaktyczno-wychowawczego szkoły i przedstawienie go do zatwierdzenia,
- dokonanie podziału zadań i obowiązków między wiceprzewodniczących,
- współdziałanie ze wszystkimi członkami, włączenie ich do realizacji planu pracy,
- zwoływanie i prowadzenie zebrań rady rodziców (komitetu rodzicielskiego) oraz prezydium,
- określanie zakresu zadań dla komisji stałych i doraźnych,
- przekazywanie opinii i postulatów wobec dyrektora szkoły i Rady Pedagogicznej, reprezentowanie Rady Rodziców (komitetu rodzicielskiego) na zewnątrz.
§13.
Zadaniem sekretarza jest zapewnienie właściwej organizacji pracy, a w szczególności:
- opracowanie harmonogramu prac i zebrań oraz kierowanie jego realizacją,
- organizowanie przygotowań zebrań prezydium,
- nadzorowanie terminowości prac komisji,
- prowadzenie korespondencji i dokumentacji oraz zapewnienie prawidłowego jej przechowywania.
§14. Zadaniem skarbnika jest prowadzenie całokształtu działalności finansowo-gospodarczej, a w szczególności wypełnianie obowiązków określonych przepisami prowadzenia gospodarki finansowej i rachunkowości.
§15.
- Zadaniem prezydium jest bieżące kierowanie pracą w okresie między zebraniami, a w szczególności:
- koordynacja działalności rad klasowych rodziców, - nadzór nad pracą komisji, - zatwierdzanie harmonogramu realizacji planu pracy, - decydowanie o działalności finansowo-gospodarczej, - odbywanie zebrań, zwoływanych przez przewodniczącego lub na wniosek dyrektora szkoły, w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na dwa miesiące, - składanie okresowych sprawozdań z działalności przed ogólnym zebraniem rodziców.
- W szkole, gdzie nie jest powołane prezydium zadania określone w ust. 1 spełnia przewodniczący wspólnie z wiceprzewodniczącymi, sekretarzem i skarbnikiem.
§16.
Zadaniem komisji jest wykonywanie stałych i doraźnych prac , a w szczególności:
- realizacja zadań postawionych przez Radę Rodziców (komitet rodzicielski) lub jego prezydium,
- podejmowanie z własnej inicjatywy nowych zadań wynikających z potrzeb szkoły oraz zgłoszenie przewodniczącemu lub prezydium wniosków z nich wynikających,
- składanie sprawozdań ze swoich prac przed prezydium.
§17.
Zadaniem komisji rewizyjnej jest czuwanie nad zgodnością działalności poszczególnych ogniw z obowiązującymi przepisami, a w szczególności:
- kontrolowanie raz w roku działalności w zakresie zgodności z przepisami regulaminu i uchwałami Rady Rodziców,
- kontrolowanie raz w roku działalności finansowo-gospodarczej w zakresie zgodności z przepisami dotyczącymi zasad prowadzenia gospodarki finansowej i rachunkowej,
- kontrolowanie działalności ogniw na żądanie dyrektora szkoły, rodziców lub organu nadzorującego szkołę,
- składanie rocznych sprawozdań ze swych prac wraz z wnioskami pokontrolnymi.
V. Zasady działalności finansowo-gospodarczej
§18.
Rada Rodziców prowadzi działalność finansową w oparciu o ogólnie obowiązujących zasadach.
§19.
- Fundusze powstają z dochodów osiąganych z własnej działalności statutowej, składek rodziców, z dobrowolnych wpłat osób prawnych i fizycznych.
- Wysokość minimalnej dobrowolnej rocznej składki rodziców ustala się większością 2/3 głosów na ogólnym zebraniu rodziców danej klasy. Rodzice mogą zadeklarować, równoważne minimalnej rocznej składce, świadczenia w naturze lub robociźnie.
- Rodzice mogą indywidualnie zadeklarować wyższą składkę od określonej w ust.2.
- Rada klasowa, na wniosek wychowawcy klasy, może w szczególnie uzasadnionych przypadkach zwolnić określonych rodziców z wnoszenia części lub całości składki.
- Rodzice wpłacają składkę jednorazowo, półrocznie względnie kwartalnie - według swego uznania i możliwości.
§20.
Fundusze mogą być używane na działalność określoną w § 3 ust.1-4.
Postanowienia końcowe
§21.
- Działalność Rady Rodziców powinna być zgodna z obowiązującym prawem.
- Uchwały zapadają z wyjątkiem § 19 ust.2 zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, w obecności przynajmniej połowy uprawnionych.
- Jeżeli uchwały i inne decyzje są sprzeczne z obowiązującym prawem lub interesem szkoły - dyrektor zawiesza ich wykonanie.
§22.
- Kadencja Rady Rodziców trwa trzy lata.
- Członkowie nie wywiązujący się z nałożonych na nich obowiązków mogą być odwołani przed upływem kadencji przez właściwe klasowe lub ogólne zebranie rodziców.
- Na miejsce odwołanych lub ustępujących członków wybiera się nowych.
- Ustępująca Rada Rodziców działa do chwili wyboru i ukonstytuowania się nowej, co powinno nastąpić nie później niż po dwóch tygodniach po dobyciu się klasowych zebrań rodziców.
Ilość odwiedzin: | 1001 | Podmiot udostępniający: | Burmistrz UMiG Wołów | Osoba, która wytworzyła informację: | Piotr Kaleta | Osoba, która odpowiada za treść: | Publiczne Gimnazjum w Lubiążu | Osoba, która wprowadzała dane: | Piotr Kaleta | Data wytworzenia informacji: | 2003-12-15 18:13:37 | Data udostępnienia informacji: | 2003-12-15 18:13:37 | Data ostatniej aktualizacji: | 2003-12-15 18:21:28 |
Wersja do wydruku... Rejestr zmian...
|