|
Wewnątrzszkolny System Oceniania Osiągnięć Szkolnych Uczniów w Szkole Podstawowej w Krzydlinie Wielkiej – opracowany na podstawie Rozporządzenia MEN z dnia 19 kwietnia 1999r. opublikowanego w Dzienniku Ustaw nr 14 z dnia 10 maja 1999r.
§1.
Wewnatrzszkolny system oceniania Osiągnięć Uczniów został opracowany w celu określenia kryteriów i zasad oceniania cząsteczkowego i okresowego oraz dokonywania klasyfikacji i przeprowadzania egzaminów. §2.
- Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych określonych w programach nauczania i standardach wymagań oraz formułowaniu oceny.
- Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
- poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie, - pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju, - motywowania ucznia do dalszej pracy, - dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia, - umożliwianie nauczycielom doskonalenia organizacji metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.
§3.
Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców (prawnych opiekunów),
- bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie oraz zaliczanie niektórych zajęć edukacyjnych (np. wychowanie do życia w rodzinie),
- przeprowadzenie egzaminów klasyfikacyjnych,
- ustalenie ocen klasyfikacyjnych na koniec semestru (roku szkolnego) i warunku ich poprawiania.
§4.
W naszej szkole oceniane będą:
- Aktywności uczniowskie:
- praca na lekcji, - wypowiedzi ustne, - wypowiedzi pisemne, - przygotowanie do zajęć.
- Kształcone umiejętności:
- technika czytania i rozumienia tekstu, - poprawne wypowiadanie się w sposób ustny i pisemny, - komunikatywność, - korzystanie z różnych źródeł informacji, - zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce, - twórcze myślenie, - sprawności sportowe i rekreacyjne.
§5.
Ocenianie osiągnięć uczniów w ramach poszczególnych przedmiotów odbywa się poprzez:
- Sprawdziany.
- Kartkówki.
- Testy.
- Odpowiedzi ustne
- Testy sprawności ruchowej i fizycznej.
Ocenianie odbywa się na bieżąco.
§6.
Uczeń będzie klasyfikowany dwa razy w ciągu roku szkolnego przez nauczycieli uczących w danym oddziale po spełnieniu wymagań stawianych przez przedmiotowy system oceniania.
§7.
- W klasach I – III stosujemy ocenę opisową. W klasach IV – VI ocenę wyrażoną stopniem szkolnym w skali:
- celujący (cel.) - 6 - bardzo dobry (bdb) - 5 - dobry (db) - 4 - dostateczny (dst.) - 3 - dopuszczający (dop.) - 2 - niedostateczny (ndst.) - 1
- 2. Przy ocenie zachowania ucznia w klasach IV – VI obowiązuje następująca skala ocen:
a) wzorowe (wz.) b) dobre (db.) c) poprawne (popr.) d) nieodpowiednie (ndp.) W klasach I – III stosujemy ocenę opisową.
- Uczeń otrzymuje świadectwo z wyróżnieniem, jeżeli:
- osiąga bardzo dobre i dobre wyniki w nauce - średnia ocen – 4,75, - nie posiada oceny dostatecznej, - z zachowania ma ocenę wzorową.
- Uczeń może otrzymać nagrodę rzeczową za:
- szczególne osiągnięcia w nauce, - reprezentowanie szkoły na zewnątrz, - stu procentową frekwencję, - osiągnięcia sportowe, - udział w organizowaniu uroczystości szkolnych.
§8.
- Zasady dokonywania oceny wiedzy i umiejętności uczniów w ramach poszczególnych przedmiotów opierać się będzie na:
- ocenianie poziomu opanowania wiedzy i umiejętności ucznia według przedstawionych przez nauczycieli kryteriów na poszczególne stopnie szkolne, - oraz na stopniu spełnienia przez niego dodatkowych warunków wynikających z przedmiotowego systemu oceniania.
- Uczeń ma prawo skorzystać z egzaminu klasyfikacyjnego i poprawkowego w oparciu o przepisy Rozporządzenia MEN z dnia 19 kwietnia 1999roku.
- Uczeń ma możliwość odwołania się od oceny śródrocznej (końcoworocznej) i bieżącej poprzez egzamin sprawdzający.
- Egzamin poprawkowy z dwiema ocenami niedostatecznymi może być zdawany w następujących przypadkach:
- długotrwała choroba (okres trwania wynosi trzy miesiące), - z wyjątkowych przyczyn losowych po pozytywnym zaopiniowaniu przez dyrektora, pedagoga, wychowawcę klasy.
§9.
- Informacje o postępach ucznia gromadzić będziemy poprzez:
- karty obserwacji, - gromadzenie prac ucznia przez pół roku, - dzienniki lekcyjne, - arkusze ocen (opisowe), - opinie poradni i instytucji wspomagających.
- Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców (prawnych opiekunów).
- Sprawdzone i ocenione prace kontrolne uczeń i jego rodzice otrzymują do wglądu na zasadach określonych przez nauczycieli.
- Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
- Informowanie rodziców o postępach i osiągnięciach ucznia odbywać się będzie poprzez:
- zebrania ogólne minimum dwa razy w ciągu roku szkolnego, - zebrania klasowe według terminarza wychowawcy klasy (minimum dwa w ciągu roku), - konsultacje indywidualne.
- Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego zobowiązani są poinformować uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanych programów nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
- Wychowawca klasy na początku roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach oceniania zachowania.
§10.
- Ocena zachowania ucznia wyraża opinię szkoły o spełnianiu przez ucznia obowiązku szkolnego, jego kulturze osobistej, postawie wobec nauczycieli, kolegów i innych osób oraz aktywności pozalekcyjnej.
- Ocena zachowania nie może mieć wpływu na:
- oceny z zajęć edukacyjnych, - promocję do klasy programowo wyżej lub ukończenia szkoły.
- Wychowawcy klas ustalają oceny zachowania w końcu każdego semestru w oparciu o propozycję rady klasy oraz po uprzedniej konsultacji z nauczycielami uczącymi w tej klasie.
- Ocenę zachowania końcoworoczną ustala się uwzględniając ocenę za pierwszy semestr.
- Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna
- Zachowanie ucznia ocenia się według szczegółowych kryteriów ustalonych na poszczególne oceny.
§11.
W związku z powyższy w naszej szkole obowiązują następujące kryteria ocen z zachowania:
- Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który w zakresie kultury osobistej:
- przestrzega podstawowych norm współżycia społecznego tj. okazuje szacunek dorosłym i rówieśnikom, - dba o piękno języka, przeciwstawia się brutalności i wulgarności innych, - dba o godność własną, nie narusza godności osobistej innych, - okazuje wyjątkowy takt i kulturę bycia w klasie, na przerwach, w kinie, teatrze, w czasie wycieczek, - własną postawą w sposób znaczący wpływa na otoczenie, - aktywnie wspomaga działania wychowawcy w zakresie organizacji imprez kulturalnych w klasie.
- W zakresie stosunku do obowiązków szkolnych:
- systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia, - systematycznie przygotowuje się do lekcji, - estetycznie prowadzi zeszyty przedmiotowe, - systematycznie odrabia prace domowe, - każdorazowo usprawiedliwia nieobecności i spóźnienia, - czynnie uczestniczy w zajęciach, - rozwija własne zainteresowania.
- W zakresie aktywności pozalekcyjnej:
- samorzutnie podejmuje się wykonywania zadań na rzecz szkoły i klasy, - włącza się do wszystkich akcji organizowanych w szkole, - bez żadnego przymusu podejmuje się pełnienia funkcji społecznych na terenie szkoły, klasy oraz wzorowo wywiązuje się z tych obowiązków, - chętnie pomaga słabszym w nauce, - bierze udział w pracach organizowanych przez szkołę na rzecz środowiska. Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który przeważnie spełnia wszystkie zadania określone dla oceny wzorowej, jednak sam nie przejawia własnej inicjatywy w podejmowaniu zadań.
Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który przeważnie spełnia wszystkie zadania określone w zasadach oceniania z pewnymi uchybieniami.
Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który uchybia wymaganiom zawartym w kryteriach oceny, a zastosowane środki zaradcze nie odnoszą żadnego skutku.
Cechuje go: - nagminne opuszczanie zajęć i nie usprawiedliwianie ich, - brak przygotowania do lekcji, brak zadań, niszczone podręczniki, brak notatek w zeszytach, - aspołeczna postawa, - brak taktu i kultury słowa i postępowania (uczeń jest wulgarny, dewastuje mienie, pali papierosy, pije alkohol, używa narkotyków, w chodzi w kolizję z prawem), - brak jakiegokolwiek zainteresowania własnym wyglądem. Ocena zachowania wystawiona przez wychowawcę jest ostateczna.
§12.
- Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.
- Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, muzyki i plastyki – jeżeli nie są one zajęciami kierunkowymi – należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywaniu się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
§13.
- W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego.
- Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza.
- W przypadku zwolnienia ucznia w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się
Ilość odwiedzin: | 960 | Podmiot udostępniający: | Burmistrz UMiG Wołów | Osoba, która wytworzyła informację: | Piotr Kaleta | Osoba, która odpowiada za treść: | Szkoła Podstawowa w Krzydlinie Wielkiej | Osoba, która wprowadzała dane: | Piotr Kaleta | Data wytworzenia informacji: | 2003-12-16 15:46:02 | Data udostępnienia informacji: | 2003-12-16 15:46:02 | Data ostatniej aktualizacji: | 2003-12-20 12:50:54 |
Wersja do wydruku... Rejestr zmian...
|